MPK Łódź sukcesywnie realizuje zakup pojazdów pasażerskich, odmładzając swój tabor – głównie autobusowy. Inwestycje dokonywane się także w pojazdy techniczne, ale jest to zupełnie inny rytm zamówień, chociaż tego typu pojazdy nie należą do najtańszych.
Pod koniec marca informowaliśmy, że
MPK Łódź rozpoczęło proces wymiany swoich pojazdów technicznych. Chodziło między innymi o zakup samochodu ciężarowego DAF XD 450 FAD z hydraulicznym dźwigiem tzw. HDS czy lżejszych ciężarówek MAN TGE 3.140, służących za wozy pogotowia technicznego.
MPK Łódź i najnowszy wóz wieżowy
MPK Łódź posiada aktualnie sześć wozów wieżowych, które operują na terenie całego miasta i aglomeracji łódzkiej. Najmłodszy jest z 2014 roku, ale jeszcze kilka lat temu królowały tutaj Stary.
– Reszta to są czterdziestoletnie pojazdy, które niestety ulegają częstym awariom – tłumaczy Zbigniew Papierski, prezes MPK Łódź. – Kiedy potrzebna jest szybka interwencja w mieście musimy mieć sprawny sprzęt, który dojedzie i wykona prace, które są niezbędne.
Zaprezentowany nowy wóz wieżowy zabudowany został na podwoziu ciężarówki MAN TGM 18.250. Pojazd o masie całkowitej 16 ton może zabrać ze sobą sześcioosobową ekipę, natomiast na wysuwanej wieży jednocześnie mogą pracować 4 osoby. Co ciekawe zarówno wspomniana wieża, jak i hydrauliczny dźwig mogą być sterowane z przenośnego panelu, który pracownik ma ze sobą.
Fot. Daniel Siwak | Wóz wieżowy trafił na stan Zakładu Torów i Sieci MPK Łódź
Kilka dodatkowych schowków pozwoli na przechowywanie niezbędnych narzędzi i podstawowych materiałów do naprawy sieci. Jeden z nich mieści natomiast agregat prądotwórczy. MAN TGM 18.250 dla MPK Łódź to pojazd dwudrogowy, co oznacza, że dzięki hydraulicznie wysuwanemu wózkowi może poruszać się po torowisku tramwajowym. Wówczas osiągnie prędkość do 20 km/h.
Nowy wóz wieżowy kosztował 1,3 mln zł. Dzięki temu do dyspozycji będą dwa nowoczesne pojazdy oraz pozostałe, starszego typu. Każdego dnia w tzw. pogotowiu powinny być cztery sprawne i gotowe do pracy pojazdy. Z racji przeznaczenia będzie przypisany do Zakładu Torów i Sieci MPK Łódź, który mieści się przy ul. Dąbrowskiego – notabene w sąsiedztwie zlikwidowanej zajezdni Dąbrowskiego (dawniej: Zakład Eksploatacji Tramwajów nr 2).
Miejski przewoźnik sięga po sprawdzony sprzęt – Poprzedni wóz wieżowy był kupiony na potrzeby trasy W-Z. Teraz też szykujemy się do wielu prac inwestycyjnych w Łodzi, także myślę, że ten pojazd na siebie zarobi – uważa prezes MPK.
W przyszłości planowany jest zakup kolejnych takich pojazdów. Jednak wszystko uzależnione jest od finansów. Na pierwszym miejscu jest tabor pasażerski, mniej autobusy a
bardziej tramwaje. Bieżące wymiany powinny obejmować nawet 120 wagonów, ale na razie jest to niemożliwe.
Warto wspomnieć, że to nie pierwszy zakup tego typu pojazdu. MPK Łódź w 2014 roku – o czym już wspomniał prezes Papierski – zakupiło wóz wieżowy MONTRAKS 8PK. Pojazd również był zabudowany na podwoziu ciężarówki MAN TGM 18.250 oraz wyprodukowany przez Przemysłowy Instytut Maszyn Budowlanych. Naprawie sieci trakcyjnej służy do dziś.